ریز موضوعات کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی

الف: مرجعیت علمی قرآن:

1ـ مبانی مرجعیت علمی قرآن در مورد علوم انسانی

2ـ اهداف مرجعیت علمی قرآن در مورد علوم انسانی

3ـ لوازم مرجعیت علمی قرآن در مورد علوم انسانی

4ـ مرجعیت علمی قرآن در هر علم (تربیت ـ سیاست ـ اقتصاد ـ حقوق و ...)

ب: مبانی قرآنی علوم انسانی

1ـ مبانی هستی شناختی (تعدد جهان ها و عالم فرشتگان و ...)

2ـ مبانی انسان شناختی (وجود روح در علوم تربیتی و روان شناسی و ...)

3ـ مبانی معرفت شناختی (معرفت وحیانی علاوه بر معرفت حسی و تجربی و عقلی)

مبانی ارزش شناختی (نقش ارزش ایمان و ... در علوم انسانی)

5ـ مبانی خاص قرآنی در علوم مختلف ( مبانی قرآنی جامه شناختی، تربیتی و ...)

ج: اهداف قرآنی علوم انسانی

1ـ اهداف آفرینش جهان و نقش آنها در جهت دهی علوم انسانی

2ـ اهداف آفرینش انسان و نقش آنها در جهت دهی علوم انسانی

3ـ اهداف بعثت انبیاء و نقش آنها در جهت دهی علوم انسانی

4ـ اهداف نزول قرآن و نقش آنها در جهت دهی علوم انسانی

5ـ اهداف خاص هر علم در قرآن (اهداف اقتصاد در قرآن ـ اهداف سیاست در قرآن ـ اهداف تربیتی در قرآن و ...)

د: روش شناسی:

1ـ روش معتبر استنباط گزاره های علمی قرآن

2ـ گونه های تفسیر علمی قرآن و تأثیر آن در روش شناسی علوم انسانی

3ـ ضوابط استفاده از علوم در مطالعات میان رشته ای قرآن و علوم

4ـ آسیب های استفاده از علوم در مطالعات میان رشته ای قرآن و علوم

5ـ مبانی خاص مطالعات میان رشته ای قرآن و علوم

6ـ قواعد خاص مطالعات میان رشته ای قرآن و علوم

هـ: شخصیت های میان رشته ای قرآن و علوم انسانی

1ـ دیدگاههای امام خمینی (ره) در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

2ـ دیدگاههای مقام معظم رهبری دامت برکاته در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

3ـ دیدگاههای آیت الله معرفت (ره) در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

4ـ دیدگاههای آیت الله شهید مطهری  در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

5ـ دیدگاههای شهید صدر در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

6ـ دیدگاههای آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

7ـ دیدگاههای آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

8ـ دیدگاههای آیت الله طالقانی در تفسیر پرتوی از قرآن در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

9ـ دیدگاههای لبیب بیضون در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

10ـ دیدگاههای زغلول النجار در مورد قرآن و علوم انسانی (مثل سیاست ـ اقتصاد و ...)

11ـ دیدگاههای طنطاوی جوهری در تفسیر الجواهر در مورد قرآن و علوم انسانی

12ـ دیدگاههای رشید رضا در تفسیر المنار در مورد قرآن و علوم انسانی

13ـ دیدگاههای صاحبان تفسیر نور، تفسیر قرآن مهر ، تفسیر راهنما و ... در مورد قرآن و علوم انسانی

14ـ دیدگاههای دکتر مصطفی رجب در کتاب الاعجاز التربوی للقرآن

15ـ دیدگاههای نویسندگان کتاب های مرتبط با اعجاز اقتصادی و ...

و: مستشرقان و مطالعات قرآن و علوم انسانی

1ـ بررسی دیدگاههای هر یک از مستشرقان مشهور مثل محمد آرکون و ...

2ـ بررسی مقالات مرتبط دائره المعارف قرآن لیدن (مثل مقاله اقتصاد ـ سیاست و ...)

3ـ بررسی مقالات مرتبط دائره المعارف اولیورلیمن (مثل مقاله سلامت و ...)

ز: اعجاز علمی قرآن در حوزه علوم انسانی

1ـ بررسی اعجاز تربیتی قرآن                                           2ـ بررسی اعجاز اخلاقی قرآن

3ـ بررسی اعجاز اقتصادی قرآن                                     4ـ بررسی اعجاز مدیریتی قرآن

5ـ بررسی اعجاز حقوقی (تشریعی) قرآن                        6ـ بررسی اعجاز اجتماعی قرآن

7ـ بررسی اعجاز تاریخی قرآن                                         8ـ بررسی اعجاز سیاسی قرآن

9ـ و ...

ح: نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی

1ـ مبانی نظریه پردازی علمی بر اساس قرآن

2ـ شیوه های نظریه پردازی علمی بر اساس قرآن

3ـ ضوابط نظریه پردازی علمی بر اساس قرآن

4ـ پیامدهای نظریه پردازی علمی بر اساس قرآن

5ـ نمونه های نظریه پردازی علمی بر اساس قرآن

ت: علوم انسانی در آئینه احادیث اهل بیت (ع)

1ـ مبانی علوم انسانی در احادیث

2ـ اهداف علوم انسانی در احادیث

3ـ نظریه پردازی های علمی در احادیث

4ـ اعجاز علمی احادیث اهل بیت

ی: نقش قرآن و احادیث در علوم انسانی تمدن اسلامی (در طول تاریخ )

ک: جریان شناسی مطالعات میان رشته ای قرآن و علوم انسانی

1ـ همچون المعهد العالمی للفکر الاسلامی ـ فرهنگستان علوم اسلامی، روشنفکران معاصر ایران و کشورهای اسلامی دیگر و

ل ـ آسیب‌ها، چالش‌ها و شبهات رابطه قرآن و علوم انسانی

1ـ  افراط و تفریط ها در مطالعات میان رشته ای قرآن و علوم

2ـ علم زدگی در تفسیرهای علمی قرآن در حوزه علوم انسانی

3ـ بررسی شبهات بنیادین قرآن و علوم انسانی

 

سایت کنگره: www.quranolum.com

تلگرام کنگره: @auranolum

ایمیل کنگره: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پیرو جلسه همایش های جامعه المصطفی، رتبه کنگره ملی قرآن و علوم انسانی به بین المللی ارتقا یافت. و از این به بعد اخبار و اطلاعات با نام کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی اطلاع رسانی خواهد شد.

به نام خداوند جان و خرد                   از او برتر اندیشه بر نگذرد

اندیشه‌ورزی راهبرد اساسی بسیج اساتید

خدای متعال هدف نزول قرآن را تعقّل، تفکر و تدبّر معرفی کرده است که سه گونه اندیشه‌ورزی است:

الف: گاهی هدف نزول قرآن را تعقل معرفی می‌کند.

«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» (یوسف/ 2).

تعقل یا خردورزی اندیشه کردن در کلیات و اصول بر یک جریان است.

ب: گاهی هدف نزول قرآن را تفکر معرفی می‌‌کند:

«وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» (نحل/ 44)

که تفکر اندیشه کردن در جزئیات و مقدمات یک مطلب است.

ج: گاهی هدف نزول قرآن را تدبّر معرفی می‌کند.

«كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ» (ص/ 29)

که تدبیر اندیشه کردن در پیامدها و نتایج طلب است. و نتایج همه این مواررد (تعقّل، تفکر و تدبر) علم و معرفت است که در آیه 12 سوره طلاق هدف آفرینش جهان را معرفت‌افزایی معرفی کرد. پس اندیشه‌ورزی انسان را در راستای هدف آفرینش قرار می‌دهد. از این‌روست که  در احادیث بر تفکر تأکید شده تا آنجا که ساعتی تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت شمرده شده است.

اما آنچه مهم است متعلقات تفکر و شیوه آن است که به تناسب موضوع و موارد متفاوت است و این مطلب می‌تواند مووضع همایش‌ها و نشست‌های علمی قرار گیرد تا وظایف بسیج در این رابطه روشن گردد.

لیکن آنچه روشن است اینکه مناسب‌ترین وظیفه بسیج اساتید کشور همین اندیشه‌ورزی است. که یک راهبرد اساسی برای حلقه‌های صالحین است و لازم است ابعاد آن در حوزه‌های مختلف و موضوعات متعدد مورد توجه قرار گیرد.

اگر بخواهیم ایران اسلامی، سعادتمندی داشته باشیم لازمه آن ساماندهی همه ابعاد  زندگی بر اساس تفکر است و راه ورود به سبک زندگی متفکرانه، بسیج اساتید است.

و این مفاد فرمایشات جدید مقام عظمای ولایت در هفته بسیج 1395 است که بسیج را به اندیشه‌ورزی توصیه فرمودند.

محمدعلی رضایی اصفهانی

5/6/1395

باسمه تعالی

با عنایات الهی سلسله مباحث تفسیری حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی در سال تحصیلی 1396- 1395 با عناوین ذیل برگزار می‌گردد:

 1ـ تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای «قرآن و علوم اجتماعی» شنبه‌ها قبل از نماز مغرب ـ بحث خارج تفسیر

2ـ فقه القرآن ـ شنبه‌ها بعد از نماز عشاء ـ بررسی فقهی احکام القرآن
 

علاقه‌مندان به مباحث تفسیری «میا‌ن‌شته‌ای قرآن و علوم» و «مباحث فقهی حول القرآن»  می‌توانند جهت استفاده هر هفته شنبه‌ها در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) حضور یابند.

اطلاعات بیشتر در آیین نامه اجرایی پیوست است.


 

 

 
آیین نامه برگزاری سلسله مباحث تفسیری «تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای قرآن و علوم اجتماعی» و مباحث فقهی «فقه القرآن»

* این جلسات تفسیری و فقهی ـ قرآنی، با هماهنگی مدیر «مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج)» حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی ‌اصفهانی و مدیر «دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)» جناب آقای نجفی‌قدسی، برنامه‌ریزی ‌گردیده است، امید است تشکیل این جلسات خدمتی در مسیر تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری(دام ظله) در راستای بازسازی علوم انسانی بر اساس قرآن باشد.

* زمان برگزاری این جلسات هر هفته، عصر شنبه می‌باشد. (طبق ساعت اعلامی هر هفته)

* هر جلسه از دو بخش تدریس استاد و ارائه سمینار علمی تشکیل می‌گردد و فرصت پاسخ به پرسش‌ها نیز فراهم می‌باشد.

* جهت ارائه سمینار علمی از سوی شرکت‌کنندگان، از قبل با مسئولین برگزاری، هماهنگی شود.

* فایل صوتی جلسات «تفسیر میان‌رشته‌ای قرآن و علوم اجتماعی» در پایگاه اینترنتی دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) به نشانی http://dqat.ir بارگزاری می‌شود و قابل استفاده می‌باشد.

* موضوع جلسه «فقه‌القرآن» بررسی احکام حول القرآن مانند احکام کتابت، قرائت، مس قرآن و ... می‌باشد.

* گواهینامه شرکت در جلسات «تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای قرآن و علوم اجتماعی» با تأیید مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج) و دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) بعد از برگزاری آزمون پایانی با دو رتبه «عالی» و «ممتاز» به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.

* حضور و غیاب هر جلسه در پانزده دقیقه ابتدایی انجام می‌گیرد و حداکثر غیبت مجاز به میزان یک‌چهارم  کل جلسات برگزار شده می‌باشد و امتیازات دوره، مترتب بر شرکت مستمر و منظم خواهد بود.

* پیش‌بینی می‌شود که در سال تحصیلی 96 – 95 حدود 30 جلسه برگزار گردد. تقویم آموزشی این جلسات تفسیری نیز تنظیم گردیده است و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج): قم، خیابان سمیه، خیابان شهید رجایی، کوچه 4 ، پلاک 77 ، تلفن: 37734094

دارالقرآن علامه طباطبایی(ره): قم، خیابان صفائیه، کوچه 21 ، تلفن: 37842073
 

    قبلی بعدی

بسمه تعالی
 گزارش دیدار شورای سیاست گزاری و شورای علمی کنگره قرآن و علوم انسانی با آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه کشور و رئیس جامعه المصطفی العالمیه     
 این دیدار در ساعت 16 روز 16/ 8/ 1395 در دفتر معظم له با حضور اعضای شورای سیاست گزاری و شورای علمی کنگره صورت گرفت که بعد از گزارش ریاست مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) حجت الاسلام و المسلمین دکتر زارعان و دبیر علمی همایش حجت الاسلام و المسملین دکتر رضایی اصفهانی و مدیر گروه قرآن و علوم مدرسه عالی قرآن و حدیث حجت الاسلام و المسلمین دکتر جزائری
 (از جمله تهیه طرحنامه و تصویب آن طی دو سال، تشکیل شورای علمی و جلسات متعدد کمیته اجرایی ، 25 مرکز علمی همکار کنگره، أخذ درجه علمی ـ پژوهشی  و isc برای کنگره ، پنج پیش نشست برای کنگره، چاپ 10 جلد آثار کنگره در دست اقدام است.)
حضرت آیت الله اعرفی نکات راهبردی فرمودند از جمله:
 1ـ تقدیر از رشته های نو و ابتکارات قرآنی در مجتمع امام خمینی (ره) و مدرسه عالی قرآن و حدیث
 2ـ کنگره به جا و امید بخش است که جای تشکر دارد و از آن حمایت می کنیم. 3ـ قرآن و علوم شامل علوم طبیعی و انسانی شود ولی نیاز بیشتری در علوم انسانی هست لذا تأکید کنگره بر علوم انسانی مناسب است.
 4ـ یک نگاه استقلالی به کنگره می توان داشت که در مراحل تکاملی تفسیر شاهد مرحله جدیدی هستیم و بعد از مرحله اول تفسیر عمومی (همچون المیزان و ...) و بعد مرحله دوم تفسیر موضوعی عمومی ( مثل تفاسیر پیام قرآن و تفسیر قرآن مجید و ...). اینک مرحله سوم تفسیر موضوعی معطوف به دانش های نوآمد بویژه علوم انسانی است و تفسیرهای تخصصی شکل گیرد که امری مبارک است. (هر چند که تفاسیر ترتیبی هم در این مورد تصور می شود.) بنابراین این کنگره حلقه ای از تفسیرهای موضوعی جدید است که تولید دانش در این بخش می کند.
 5ـ یک نگاه آلی نیز به کنگره می توان داشت که بگوییم پایه ریزی علوم انسانی اسلامی، بدون تفسیر قرآن نمی شود. همان طور که فقه و کلام متناسب ناظر به این رشته ضروری است و حدود 15 تئوری در این رابطه وجود دارد که هر کدام صحیح باشد مباحث قرآنی مقدمه و لازمه آن است.
 6ـ توجه به روش شناسی استنباط این مباحث از قرآن ضروری است و این بخش برجسته تر شود. و حتی یک متن روش شناسی در این کنگره سامان یابد و سؤالات این زمینه پاسخ داده شود. (البته تنها مطالب کلان روش شناسی تفسیر مراد نیست)
 7ـ همزمان با کار کلی مشترک فعلی (کنگره عام قرآن و علوم انسانی) پایه ریزی تخصصی کردن کنگره در حوزه هر علم ضروری است و می تواند سالانه انجام شود و یک سال قرآن و روانشناسی ـ سال بعد قرآن و جامعه شناسی و ... برگزار شود. (تذکر: در این رابطه دکتر رضایی پیشنهاد کرد که دبیرخانه دائمی کنگره در جامعه تشکیل شود و مورد تأیید معظم له قرار گرفت) 8ـ پی گیری شود که صاحب نظران سطح بالا درگیر این کنگره شوند و نیز به صورت خاص طلاب دکتری و سطح 4 درگیر شوند و حتی راهنمایی برای طلاب قرار دهند و نیز صاحب نظران حوزه نیز درگیر شوند و نیز مراکز مرتبط با موضوع درگیر شوند.

 

عضو کانال تلگرام کنگره ملی قرآن و علوم انسانی شوید:

آخرین اخبار و اطلاعات کنگره را اینجا ببینید :
https://telegram.me/quranolum
ارتباط با مدیر
@KongereQuran

 

 

 

سایت های مرتبط

ارتباط با ما

ایمیل: info@rezaeesfahani.com

Rezaee.quran@gmail.com

تلفن تماس:

1ـ  02537110251 از ساعت 8 الی 14

2. تلفن تماس و دورنگار: 02537734094 از ساعت 17 الی 20

آدرس:

1ـ قم، میدان جهاد، مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره)، ساختمان نبیین، دفتر مدرسه عالی قرآن و حدیث، از ساعت 8 الی 14

2. قم، میدان رسالت، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، کوچه 4، پلاک 77، از ساعت 17 الی 20